El passat 28 de juny de 2017 es va aprovar, i el 5 de juliol es va publicar al BOPA, el Reglament regulador de les disposicions mínimes de seguretat i de salut per protegir els treballadors contra els riscos relacionats amb l’exposició a l’amiant durant qualsevol treball que impliqui la manipulació d’amiant o de materials que en continguin.
Des de Principat Qualitat i Prevenció, Assegurprevenció i Unida Qualitat i Prevenció ens alegrem que Andorra hagi prohibit la fabricació, comercialització i utilització de l’amiant, abandonant, d’aquesta forma, el grup de 15 països europeus que encara no han legislat sobre aquesta qüestió.
Ara bé, ¿què és l’amiant i com afecta a la salut del treballador?
L’amiant, també conegut com asbest, és un grup de silicats hidratats, que estan presents en la natura de forma fibrosa i són d’estructura cristal·lina. Es pot presentar en fibres fines que són fortes, duradores i resistents a l’escalfor i al foc. Per aquestes característiques, s’ha utilitzat en milers de productes industrials, de construcció i de consum.
D’amiant n’hi ha de diferents varietats però les mes habituals són el crisòtil, la grunerita i la crocidolita, que es troben en materials de fibrociment (cobertes lleugeres, canonades, dipòsits d’aigua, jardineres, etc.) i materials ignífugs (conductes de xemeneies, portes tallafocs, recobriments d’estructures, etc.).
La forma d’entrada de l’amiant al cos humà més freqüent és per via respiratòria. Les malalties professionals que es poden desenvolupar per estar exposat a l’amiant són l’asbestosi, les alteracions pleurals, el càncer de pulmó (potenciat per l’hàbit de fumar), el càncer de laringe i el mesotelioma maligne, els quals tenen uns períodes de latència entre els 5 i els 25 anys des de l’exposició a l’amiant i, conseqüentment, els danys produïts són difícils de tractar.
Llavors, ¿quines són les obligacions de l’empresa quan els treballadors estiguin exposats a l’amiant?
L’empresa que realitzi treballs de demolició o rehabilitació de construccions on hi hagi amiant o materials que en continguin, treballs de desmantellament d’elements, maquinària o utillatge on hi hagi amiant o materials que en continguin, treballs i operacions destinats a la retirada d’amiant o de materials que en continguin, d’equips, instal·lacions, estructures o edificis, treballs de manteniment dels materials existents en equips, instal·lacions, estructures o edificis que impliquin risc de despreniment de fibres d’amiant per l’existència i proximitat de materials amb amiant o emmagatzematge temporal o transport de residus que continguin amiant, s’haurà d’inscriure al Registre d’Empreses amb Risc d’Amiant mitjançant la sol·licitud inclosa a l’annex I del respectiu reglament.
Per les activitats indicades a l’anterior paràgraf, l’empresa haurà d’avaluar l’exposició a l’amiant dels treballadors, que haurà d’incloure la mesura de la concentració de fibres d’amiant en l’aire i la seva comparació amb el Valor Límit Ambiental d’Exposició Diària (VLA-ED). D’acord amb l’avaluació de riscos, l’empresa també haurà d’elaborar un Pla de Treball, on es descriurà de forma detallada l’acció a executar, la metodologia a seguir i les mesures de prevenció i protecció tècniques i organitzatives per realitzar el treball en condicions de mínima exposició.
Una altra de les obligacions és formar als treballadors sobre els riscos que comporta l’exposició a l’amiant. La formació inicial ha de tenir una durada mínima de 20 hores o, si es de reciclatge, de 12 hores, ha de ser impartida per un Tècnic superior en Prevenció de Riscos Laborals amb l’especialitat d’Higiene industrial i la seva modalitat ha de ser presencial. La validesa de la formació és de 4 anys, i entre el segon i el tercer any s’ha de fer el reciclatge, ampliant-se la validesa 4 anys més. En cas que algun dels treballadors no superi la formació, l’empresa no el podrà incloure en la realització de treballs on es manipuli amiant.
El reglament, en concordança amb l’article 19 de la Llei de seguretat i salut en el treball, també estableix l’obligació empresarial de vigilar la salut dels treballadors exposats a l’amiant, i anteriorment, també hem indicat que el període de latència de les malalties professionals pot estar comprés entre els 5 i 25 anys. És per aquests motius que el treballador que hagi manipulat amiant, està obligat a realitzar la revisió mèdica al centre mèdic del Servei de Prevenció, abans i després de l’exposició a aquest agent químic, i l’empresa també ha de tenir present que aquesta vigilància de la salut, fins i tot, es pot estendre a quan s’hagi extingit la relació laboral amb el treballador exposat.
Des de Principat Qualitat i Prevenció volem fer saber que tenim a disposició de les empreses les formacions requerides pel tractament de l’amiant, com també la detecció de l’amiant amb un mètode no destructiu per part del nostre col·laborador Pirineu Inspecció i Control.
Marc Valen Valen Hèctor Pin Asenjo
Tècnic superior en PRL Tècnic superior en PRL